Tuesday, August 24, 2010

H&H - part1

“Hana..kau ada masalah ke?” Pertanyaan daripada Hafiz itu benar-benar mengejutkanku. Bagaimana dia mengetahui semua yang ada dalam kepala otakku ini? Gila..obvious sangat ke masalah-masalah itu di wajahku?
“Hah, apa maksud kau?”
“Tak ada apa-apa..cuma aku tengok muka kau selalu saja muram. Kenapa ya?” Hafiz ni pelik la. Tiba-tiba saja tanya aku semua ni. Dia tu tak sedar dia lagilah pelik. Sekejap OK, sekejap pula macam dingin and then sekarang tiba-tiba pula peramah dengan aku. Apa maksud dia yang sebenarnya?
“Okaylah kalau tak ada apa-apa.”
“Hana, kalau aku cerita sesuatu kat kau…kau boleh janji tak jangan beritahu kat sesiapa. Dengan Saiful pun kau tak boleh beritahu. Ini antara aku dengan kau je.”
Saiful... Ya, kerana Saifullah kami bertemu. Saiful merupakan jiran dan teman baiknya sejak daripada kecil. Apa specialnya aku di matanya sehinggakan hanya aku yang berhak mengetahui rahsia yang sangat dirahsiakannya itu?
“Okay..no hal!” Tapi, tak kisahlah apa pun. Yang penting, Si Hafiz telah membuka sudut kecil dalam otakku yang penuh dengan rasa curiousity.
“Aku sebenarnya pernah jadi ahli kongsi gelap dekat KL. Tak siapa pun yang tahu pekerjaan gelap aku ini. Dulu, duit aku pernah sampai berpuluh ribu kat dalam bank sampaikan aku bagi macam tu je kawan aku pinjam sampai beribu ringgit.”
“Oh, ya? So, kenapa kau beritahu aku semua ni?” Hana confuse. Apa sebenarnya mamat ni? Saja nak kenakan aku ke?
“Kau tak percayakan aku kan? Tak apa, nanti kau akan tahu juga kebenarannya. Aku tak pernah tipu kau.”


Sebulan berlalu, hubungan Hana dan Hafiz semakin mesra namun, perkara yang pernah diceritakan Hafiz suatu ketika dahulu masih menjadi tanda tanya.
Hari itu, Hafiz membawa Hana ke Mid Valley untuk menonton wayang. Bagi Hana, Hfiz tak ubah seperti rakan baiknya sendiri tetapi kadangkala layanan Hafiz terhadapnya sangat merimaskan. Kadang-kadang Hafiz melayannya tak ubah seperti melayan seorang girlfriend. Hana bingung.
“Fiz, aku nak tanya kau something boleh?” Hana memulakan bicaranya selepas selesai menonton wayang. Ketika itu, mereka sedang melepak di kerusi rehat di situ sambil menikmati aiskrim McD.
“Erm..ada apa?”
“Kau suka aku eh?” Hafiz yang sedang makan aiskrim terasa seperti ingin tersembur keluar aiskrim di dalam mulutnya.
“Hah?”
“Betul ke kau suka aku?”
“Aku cuma anggap kau sebagai kawan je.”
“Habis tu, kenapa kau layan aku macam ni? Kau kan tahu pendirian aku macam mana. Aku takkan terima kau lebih daripada seorang kawan. Tolonglah berhenti layan aku macam ni. Aku rimas tau tak?”
“Err...sorry kalau kau rimas dengan aku. Mungkin aku tak perasan yang aku dah terlebih melayan kau macam tu. Tapi, aku tak berniat apa-apa pun.”
Dalam hati, Hafiz cuba menyembunyikan sesuatu. ‘Ya, Hana..sorry aku dah terlanjur menyukai kau tapi perasaan ini tak boleh diteruskan. Aku tak mahu jadi sesuatu yang tak diingini pada kau.’
“Ye laa..cuba kau bayangkan setiap malam kau call aku. Lepas tu, bila aku keluar dengan Saiful or lelaki lain, kau tak stop calling aku. Aku rimas tau tak? Sampaikan kawan-kawan laki aku ingat kau boyfriend aku.”
Hana terus meluahkan rasa tak puas hatinya selama ini. Hafiz harus disedarkan. Jika tidak, aktiviti sehariannya terasa bagaikan dikongkong.
“Okaylah kalau macam tu.”
Rasa lega mula menyelubungi Hana dan tanpa sedar rupa-rupanya gambar pertemuan mereka di Mid Valley sedang dirakam satu persatu.

No comments:

Post a Comment