Monday, September 20, 2010

Cinta Maya - part2

Hari ini, 28 Ogos 2010...merupakan kali pertama Yana bekerja part time di Kuala Lumpur Convention Centre (KLCC). Terasa begitu bosan untuk kali pertama menyediakan buffet. Petang itu, setelah menghabiskan kerjanya di KLCC, Yana bercadang untuk berbuka puasa bersama kakak keduanya, Angah.
+ angah, ptg ni aq nk bke pose ngan ko..
Seminit berlalu tanpa jawapan. Kemudian, Yana merasakan handphonenya vibrate.
- aku dlm bus nk blk kg. along pn da blk smlm.
- k xpela..
‘What? Kakak-kakakku dah balik kampung? Tak beritahu aku awal-awal. Dah la sekarang ni tengah cuti kt UiTM. Ish..geramnya...’
And then Yana tiba-tiba teringatkan majlis reunion berbuka puasa sekolahnya yang diadakan kat Sunway.
+ Salam, kinah. Ni aq yana. Bke pose tu ley join lg x?
- Boleh2..bt kt sunway pyramid kul5 kmpul.
+ ok..tp aq de mslh sket la. Aq xde transport nk g sn and aq blik keja dr klcc pn lam kul5.
- xdehal la..ti dr kl sentral, ko naek ktm trn kt subang. Ti ak amek mg kt sn.
+ ok, beres...
Tepat pukul 5 petang setelah selesai mengambil payment untuk kerja yang dilakukan hari itu, Yana terus bergegas mencari jalan untuk ke stesen LRT. Sudah agak lama baginya untuk tidak menjejakkan kaki di KLCC. Dia tidak pasti jalan ke sana. Dengan berbekalkan gerak hati, dia melangkah kakinya keluar ke taman KLCC.
Alhamdulillah, nasibnya baik. Dia berjaya menemui Suria KLCC tetapi dia mula kehilangan arah untuk mencari stesen LRT. Bangunan Suria KLCC ketika itu penuh sesak dengan orang ramai yang sedang bershopping raya. Sekali lagi, berpandukan gerak hatinya mengikut logik yang ditunjukkan oleh papan tanda di dalam Suria KLCC, dia berjaya mencari stesen LRT.
Sampai sahaja di stesen KL Sentral, Yana terus membeli tiket ke Subang. Train yang menghala ke Subang sedikit terlewat daripada yang dijanjikan. Ketika itu, handphonenya tiba-tiba berdering.
“Hello..Yana. Kau kat mana sekarang? Aku on the way nak pergi Subang ambil seorang lagi member aku kat sana..”
“Aku terkandas kat KL Sentral. Train lambat.” Yana sedikit mengeluh.
“Macam ni la Yana. Nanti aku kena ambil seorang lagi kawan aku kat Petaling. Kau pergi Sunway sendiri dari Subang boleh?”
“Aku tak tahu macam mana nak pergi Sunway daripada Subang..”
“Kau naik bas mini dekat stesen KTM tu.”
“Okay..”
Akhirnya, train yang dijanjikan tiba. Kira-kira pukul 6, Yana tiba di stesen Subang. Bas mini agak banyak di situ jadi Yana tidak berasa sukar untuk pergi ke Sunway. 10 minit perjalanan, Yana akhirnya tiba di Sunway. Ketika sampai di Sunway, umat muslimin sedang bersedia untuk berbuka puasa. Yana mencari-cari restoran yang dinyatakan tetapi tidak berjaya menemuinya. Mesej daripada Kinah dibacanya berkali-kali tetapi tetap gagal untuk menemuinya. Akhirnya, Yana give up. Lagipun, hari itu dia tidak boleh berpuasa. Bukan penting sangat untuk berbuka tepat pada waktunya.
Setelah penat berjalan di sekitar Sunway Pyramid, Yana singgah di sebuah kedai roti untuk membeli sedikit makanan dan minuman. Azan telah berkumandang ketika Yana tengah beratur membayar harga makanannya. Lelaki yang beratur di belakangnya sempat mengunyah sedikit roti yang diambilnya sebagai syarat untuk berbuka puasa. Yana hanya tersenyum. Roti di tangannya dimakan sambil berjalan-jalan mencari bangku untuk duduk. Namun, semua bangku yang ada telah pun penuh. Akhirnya, Yana menghabiskan roti yang dimakannya sambil berjalan. Handphone di poketnya tiba-tiba vibrate. Nama Umar tertera di situ.
- bke pose dgn ape arini?
+ roti jek..huhuhu..
- roti jek? Ala ciannye.
+ abg, yana tak taw la nk g mn ni..skt ati dgn akak2 yana. Blk kg x gtaw. Huhu..
- sbr k yana..
+ yana nk g srmban ley x?
- nk dtg srmban btpe?
+ saje..xleh ke? Yana xtaw nk g mn da ni. Ngah serabut
- nk dtg, dtg r tp abg tgh keja ni
+ ok, thanks..
- t abg crikan hotel tuk yana
Yana mula tersenyum kembali. Segala kekusutannya hilang sekelip mata.
‘Yes, aku pergi Seremban!’

No comments:

Post a Comment