Friday, February 18, 2011

Biarkan Aku Kembali Senyum - part2

Betapa harumnya wangian Dunhill Blue kepunyaan Amar. Entah kenapa Maya cukup suka dengan wangian itu dari dulu lagi. Dulu dia pernah tersilap membeli wangian ciplak bauan Dunhill Blue. Akhirnya, wangian itu diberikan saja kepada adik lelakinya. Yana memandang Amar. Amar sedang tersenyum kepadanya. Terasa tenang di dalam pelukan Amar.
Entah dari mana tiba-tiba mucul Fatin. Amar terus melepaskan pelukannya. Dia memujuk Fatin yang sedang menangis. Maya terkesima. Family Amar juga ada di sana sedang memujuk Fatin. Kenapa tiada siapa pun yang pedulikan tentang Maya? Kenapa…?
‘Amar, kenapa tinggalkan Maya? Kenapa pergi dengan Fatin? Amar, jangan tinggalkan Maya…’
Namun keluhannya tidak dapat didengari Amar. Maya menangis. Dia membawa diri dan terus menangis tanpa henti.
Entah bagaimana tiba-tiba Maya tersentak daripada tidurnya. Jam menunjukkan pukul 4 pagi. Hatinya masih sakit mengenangkan mimpinya sebentar tadi. Handphonenya dicapai. Tiada SMS daripada Amar.
+ Amar, Maya mmpi psl abg td..
- Mmpi ape?
+ Ttg perfume, ttg abg, ika… fmily abg. Fatin nangis n abg pjuk dye. Fmily abg pn da ske kt fatin…
Entah bila Maya tertidur kembali dia pun tidak sedar. Yang pasti dia tidak mampu terjaga dengan hati yang sakit. Anehnya, sekali lagi bayangan Amar terus muncul dalam mimpi Maya.
Pagi esoknya masih tiada balasan SMS daripada Amar. Tanpa sedar, Maya menatap handphonenya beberapa kali mengharapkan adanya keajaiban yang Amar akan menghubunginya namun hampa.
Maya merasakan betapa kejamnya hati Amar melayannya begitu. Nasi yang dibelinya langsung tidak dapat dihabiskan. Hanya sesuap dua yang mampu dia habiskan. Seleranya mati. Berulangkali fikirannya membayangkan dirinya bersama Amar petang semalam. Kenapa sanggup Amar memperlakukannya sedemikian rupa?
Maya membuka laptop kesayangannya. Dia cuba untuk melakukan assignments yang ada namun fikirannya kosong. Dia tidak dapat berfikir langsung untuk menyiapkan assignments yang diberikan. Akhirnya, Maya menutup laptopnya dan kembali melelapkan matanya. Dirinya terasa seperti mayat hidup. Langsung tiada perasaan. Yang ada pada hatinya cuma rasa sakit yang menyesakkan dada.

No comments:

Post a Comment