Friday, February 25, 2011

Biarkan Aku Kembali Senyum - part6

Kali ini jiwa Maya benar-benar mati. Tanpa mengenalinya dengan cukup rapat, pasti yang menganggapnya sebagai playgirl namun dia langsung tidak berniat untuk menjadi seperti itu.

Maya merenung kembali tentang dirinya yang dahulu. Cukup innocent. Dia selalu mengharapkan adanya seorang lelaki yang akan mencintainya dengan hati yang tulus. Sentiasa di sampingnya ketika dia bersedih, selalu setia memberikan sokongan kepadanya dan sedikit pun tidak akan melukakan hatinya. Apa benar masih wujud lelaki seperti itu di dunia ini? Dia sudah tawar hati dengan semua impian itu. Impian yang hanya dongeng semata-mata. Impian yang hampir merosakkan fikirannya.

Seorang demi seorang lelaki yang ingin berkenalan dengannya cuba dilayannya namun hatinya tidak mampu untuk mencari pengganti Amar. Baginya, hatinya hanya untuk seorang dan bila hati sudah belajar menyayangi, takkan semudah itu untuk melupakan. Hatinya sakit sekarang. Walaupun sikap Amar kadang-kadang langsung tidak menghargainya tapi dia masih tidak dapat membenci Amar. Kenapa hatinya terlalu lembut ubtuk membenci seseorang?

Sudah berhari-hari lamanya dia hidup dalam keadaan tertekan. Langsung tidak mampu keluar bilik. Tak sangggup baginya untuk menghadapi jahatnya dunia ni. Hampir setiap malam air matanya mengalir. Kalaulah Amar tahu apa perasaannya sekarang ni. Hatinya sakit sedangkan Amar sedang bergembira bersama Fatin. Adilkah dunia ini?
Setiap masa hobinya adalah tidur. Setiap kali terjaga daripada tidur, dia seakan mengeluh. Hatinya masih sakit.

‘Kenapa aku harus terjaga daripada tidur. Sampai bila aku harus rasa sakit begini? Kenapa tak aku mati saja?’

Berulangkali dia menatap wajah Amar. Hatinya tertanya-tanya. Apa specialnya Amar hingga dia harus merasakan semua itu. Amar sedang bahagia dengan Fatin. Itu hakikatnya. Bukan hanya apa yang difikirkan tapi terbukti daripada setiap gambar-gambar di laman facebook. Hatinya sakit tapi apa yang dapat dibuatnya. Hanya air mata yang sudi menemaninya. Hatinya meraung sekuat hati minta agar dapat didengari oleh Amar. Tapi, andai semua itu mungkin terjadi.

No comments:

Post a Comment