Tuesday, February 15, 2011

Cinta Maya - part12 sambungan I

Lama Yana memerhatikan gelagat orang yang disangka Umar itu. Hinggalah tiba-tiba seorang perempuan menegurnya daripada belakang lelaki tersebut. Yana kenal perempuan itu. Perempuan itu Ikaǃ Lelaki itu menoleh ke belakang dan entah bagaimana terpandangkan Yana. Lelaki itu benar-benar adalah Umar cuma wajahnya nampak lebih matang dan tenang ketika ini.
“Assalammualaikum..”
Yana memandang Umar. Dia cuba tersenyum. Terasa agak kekok setelah apa yang sudah terjadi antara mereka.
“Waalaikumussalam. Lama tak jumpa. How’s your life right now?”
“Fine. Not bad. How’s yours?”
“Not bad either. Itu anak you ke? Comel..”
Pandangan Yana terarah kepada seorang budak lelaki di sisi Umar. Wajah budak itu tak ubah seperti Umar. Bezanya hanyalah budak lelaki itu memiliki lesung pipit di kedua-dua belah pipinya. Mungkin diwarisinya daripada genetik Ika.
“What’s his name?”
“Mohd Adam Haris..”
“Boleh I dukung dia?”
Umar sekadar menganggukkan kepalanya tanda membenarkan. Yana membongkokkan sedikit badannya untuk mengangkat Adam. Budak itu baru berusia setahun lebih namun dia kelihatan mesra walaupun dengan orang yang tidak dikenalinya.
“Hai Adam..ni Auntie Yana nk cium sikit boleh tak?”
Yana seronok bermain dengan Adam. Budak itu kelihatan sangat comel bila tersenyum. Umar hanya memerhatikan setiap tingkah laku Yana.
“You dah kahwin?”
Yana terhenti seketika.
“Belum.. belum sampai seru agaknya.”
“You dah ada someone ke belum? Nak I carikan?”
Seloroh Umar mengundang senyuman daripada Yana walaupun suasana itu kelihatan begitu kekok bagi mereka berdua. Umar terpandangkan rantai tangan yang bercorak bintang di pergelangan tangan Yana. Itulah permintaan Yana padanya untuk hari lahirnya yang ke-22. Yana tak pernah berubah. Dia tersenyum sendirian.

No comments:

Post a Comment